Oświetlenie ekspozycji
Klient idzie tam gdzie chcemy. Oświetlenie powierzchni sprzedażnej sklepu.
CEL: Zainteresowanie ofertą, zachęcenie do przeglądania towarów.
EFEKT: Skierowanie klientów w określone strefy sklepu, zainteresowanie określonymi towarami, akcjami specjalnymi.
Oświetlenie powierzchni sprzedażnej sklepu.
CEL: Zainteresowanie ofertą, zachęcenie do przeglądania towarów.
EFEKT: Skierowanie klietów w określone strefy sklepu, zainteresowanie określonymi towarami, akcjami specjalnymi.
Klient idzie tam gdzie chcemy.
Podstawowym czynnikiem, który determinuje wybór rodzaju i rozmieszczenie opraw oświetleniowych jest układ sklepu. Wybór rodzaju oświetlenia jest ściśle powiązany z efektywnością energetyczna oświetlenia oraz ostatecznie z kosztami jego eksploatacji.
We wszystkich sklepach, oświetlenie ma za zadanie spełnić kilka różnych funkcji. Po pierwsze powinno być przyjemny dla oczu oraz budować ciekawą atmosferę. Tworzenie określonej atmosfery opiera się na różnych poziomach jasności i selektywnym akcentowaniu stref sklepu oraz określonych towarów. Kolejna funkcja to kierowanie oczu nabywców bezpośrednio na towary, przy czym rozwiązania oświetleniowe muszą wykonywać różne zadania - od oświetlenia ogólnego do podkreślania produktów. Ważne jest również przejrzyste oznakowanie tras, którymi chcemy aby poruszali się klienci.
Specjalne promocje wymagają po prostu specjalnej dramaturgii.
Oświetlenie energooszczędne wbudowane (downlight) w sufity powoduje, że światło jest rozłożone równomiernie w całym pomieszczeniu i nie jest przypisane do konkretnych stref sprzedaży. Ułatwia to przemeblowanie i ponowne zagospodarowanie przestrzeni sklepu. Poczucie większej przestrzeni może być wzmocnione przez światło zalewowe skierowane na ściany (oprawy typu wallwasher). Ułatwia to orientację i jednocześnie daje poczucie odległości.
Idealnym jego uzupełnieniem są oprawy (naświetlacze) zamontowane na szynoprzewodach (obrotowe) ułożone zwykle równolegle do półek. Towar jest dobrze doświetlony, również ciągi komunikacyjne są dobrze zarysowane. Jest to rozwiązanie bardzo ekonomiczne ponieważ światło pada tylko tam, gdy jest nam potrzebne. Szczególną uwagę należy zwrócić na końce ciągów regałów, tam gdzie światło określa punkty orientacyjne ale jest też miejscem akcji specjalnych (promocje, przeceny, nowości).
Co wybrać do oświetlenia sklepu?
Wysoka skuteczność świetlna, trwałość koloru i doskonałe oddawanie barw to wyróżniki naświetlaczy LED z modułami COB. Jest to najlepsze narzędzie do oświetlenia sklepu. Również, zwłaszcza w ostatnim czasie naświetlacze na inne diody LED przynoszą dużo większe oszczędności oferując światło, którego jakość cały czas się polepsza. Ta tendencja powoduje że w wielu dziedzinach daje się zastąpić niskonapięciowe lampy halogenowych technologią LED.
Należy pamiętać, że zależnie od tego czy w naszej ofercie są na przykład tkaniny, telefony komórkowe, sprzęt AGD czy meble potrzebujemy światła o różnej barwie. I tak urządzenia elektroniczne lepiej prezentują się w chłodnym świetle a wyroby skórzane wymagają cieplejszego światło. Tę wiedzę należy jeszcze uzupełnić o fakt istnienia wskaźnika RA, który określa odwzorowanie barw. Im ten wskaźnik jest wyższy, tym większa pewność, że klient nie będzie zaskoczony dokonanym zakupem.
Osobne zagadnienie to wykorzystanie liniowych opraw na źródła liniowe (świetlówki), które np. zintegrowane z półkami stosowane są przeważnie w aptekach i sklepach kosmetycznych.
Jest to bardzo dobry wybór, który generuje uwagę klientów i pozwala skupić się na szczególe produktu. Staramy się wybierając oprawy na świetlówki, korzystać z propozycji na źródła liniowe T5 (cienkie) a nie przestarzałe T8 (grube).
Dostępne są również LEDowe zamienniki świetlówek T8 fluorescencyjnych.
Dla maksymalnej efektywności oświetlenia, odległości między oprawą /źródłem światła a ekspozycją /regałem powinna wynosić około jednej trzeciej wysokości montażu oświetlenia.
Zobacz rozwiązania LED polecane do oświetlenia sklepu.